Jako rodzic, zapewne bardzo poważnie podchodzisz do kwestii związanych z rozwojem twoich dzieci. Zwłaszcza w pierwszych latach życia dziecka, bacznie zwracamy uwagę na każdy etap jego rozwoju. Czy już zaczyna mówić? Czy prawidłowo komunikuje się z otoczeniem? W ostatnich dekadach sprawa rozwoju dziecka w pierwszych latach jego życia stała się jeszcze bardziej priorytetowa. Dlaczego?
Wiek XX przyniósł ze sobą autyzm. Jest to stosunkowo nowe dla naszej cywilizacji zjawisko – zostało zdefiniowane dopiero w połowie XX wieku. Co ciekawe, o autyzmie nie mówi się jako o chorobie, ale raczej jako o charakterystycznym zespole zaburzeń w rozwoju u dzieci. Dzieci autystyczne nie mówią, są odizolowane od otaczającej je rzeczywistości, nie odczuwają potrzeby nawet kontaktu z rodzicami (a przecież to jest najsilniejsza, naturalna relacja). Ponieważ statystyki informujące o ilości zdiagnozowanych przypadków autyzmu stale rosną, sprawa ta jest bardzo poważnie traktowana także przez Światową Organizację Zdrowia (WHO).
Pomoce do walki z autyzmem
Wraz z rosnącą świadomością na temat życia ludzi z autyzmem, stale rozwijają się i ewoluują rozmaite metody, terapie wspomagające rozwój takich dzieci. Terapie tego typu mają także na celu nauczenie rodziców metod porozumiewania się, oraz radzenia sobie z własnymi emocjami. Dla rodziców wychowywanie dziecka autystycznego jest ogromnym stresem. Przecież to naturalne, że rodzic spodziewa się pierwszych wypowiadanych słów u swojej pociechy, pierwszego uśmiechu… .
Źródło zdjęcia: Juniora.pl
Jedną z coraz bardziej popularnych terapii autystycznych jest opracowana w Polsce Metoda Krakowska. Na czym ona polega? Otóż zakłada ona, że za pomocą odpowiednich czynności, regularnie przeprowadzanych ćwiczeń, można stymulować u dziecka autystycznego te obszary mózgu, które odpowiadają za określone umiejętności. Celem terapii jest przeprowadzenie dziecka przez wszystkie etapy rozwoju – tak jak to dzieje się naturalnie w przypadku zdrowych dzieci.
Terapia metodą Krakowską przebiega pod czujnym okiem wyszkolonego terapeuty. Używa się do niej odpowiednich pomocy dydaktycznych. Ponieważ Metoda Krakowska jest stosunkowo młodą terapią, na konkretne dane zapewne przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać, niemniej już teraz odnotowuje się przypadki dzieci autystycznych, które z pomocą rodziców robią znaczne postępy w rozwoju.